Viceministrui antrino ir LR ambasadorius PAR Dainius Junevičius: „Nors PAR rinka vis dar mažai ištyrinėta, ji yra viena perspektyviausių Afrikoje. Praėję metai visiems buvo pilni iššūkių, tačiau pozityviai nuteikia tai, jog maisto ir gėrimų produktų sektorius pandemijos laikotarpiu nukentėjo mažiausiai. Na ir, žinoma, mes – LR ambasada PAR, visada esame pasiruošę padėti eksportuotojams visais klausimais“.
Danilla van Jaarsveldt – Pietų Afrikos ir Vokietijos prekybos rūmų maisto ir gėrimų sektoriaus ekspertė, Durbano ofiso vadovė seminaro metu apžvelgė pagrindinius PAR maisto ir gėrimų pramonės bruožus bei pateikė daug naudingos informacijos apie žengimo į PAR rinką subtilybes: pandemijos metu dėl sumažėjusio importo ir padidėjusio eksporto, prekyba žemės ūkio ir maisto produktais Pietų Afrikoje per metus padidėjo 26 proc. ir sudarė 4,3 mlrd. USD perteklių. Kaip savo įžanginėje kalboje ir minėjo LR žemės ūkio ministras, javai yra didžiausia Pietų Afrikos importuojamų produktų grupė ir sudaro 19 proc. visų importuojamų prekių. Didžiausią metinį importo augimo tempą (28,3 proc.) pasiekė gyvūninių arba augalinių riebalų ir aliejų, gyvūninio arba augalinio vaško importas.
Kalbėdama apie žengimą į PAR rinką Danilla van Jaarsveldt pabrėžė, jog didieji PAR prekybos centrų tinklai ir didžiosios franšizės produktus platiną centralizuotai, t. y. tiekia produktus į visus savo prekybos centrų padalinius, esančius įvairiose šalies vietose. Pietų Afrikos maisto produktų mažmeninė rinka yra labai koncentruota, o septynios didžiausios įmonės – „Shoprite“, „Pick n Pay“, „Massmart“ (priklauso „Walmart“), „Spar“, „Woolworths“, „Food Lovers Market“ ir „Choppies“ sudaro apie 80 proc. visos mažmeninės prekybos.
D. van Jaarsveldt teigimu, žengimo į Pietų Afrikos mažmeninę rinką strategijos yra dvi: asmeniškai užmegzti ryšius su pagrindinių mažmeninės prekybos įmonių pirkimų vadybininkais arba naudotis įsitvirtinusio ir patikimo platintojo ar importo agento paslaugomis. „Lietuvos eksportuotojai turi visiškai perprasti mažmeninės maisto produktų bei gėrimų rinkos poreikius ir iai keliamus reikalavimus. Dėl Pietų Afrikos mažmeninės rinkos konkurencingumo būtina, kad Lietuvos eksportuotojai pasirinktų patikimą atstovą – eksportuoti per platintojus ar importo agentus, išmanančius Pietų Afrikos rinkos subtilybes, yra saugiausias arba lengviausias būdas patekti į Pietų Afrikos mažmeninę maisto produktų rinką,“ – teigė D. van Jaarsveldt. Ji taip pat pabrėžė ir lietuviškų maisto produktų potencialą PAR: „Ekologiškų ir natūralių produktų paklausa itin didelė, o prekybos centrų tinklai, tokie kaip „Checkers“, „Woolworths“ ir „Pick n Pay“, siekdami patenkinti vis didėjančią paklausą nuolat pristato naujų ekologiškų ir natūralių maisto produktų pasirinkimo galimybių.“
Apie žengimą į PAR rinką – iš pirmų lūpų
Vienas iš svarbiausių aspektų žengiant į naują rinką – taisyklių, susijusių su maisto produktų ženklinimu ir reklama, supratimas. Konsultacijų įmonės „Sunley Consulting“ maisto produktų ženklinimo eksperto Nigel Sunley teigimu, dėl skirtingos reguliavimo institucijų politikos, PAR vyrauja pakankamai sudėtingi ženklinimo reikalavimai, todėl neretai gali būti sunku suderinti bendrai į skirtingas šalis eksportuojamas prekes su PAR keliamais reikalavimais. Antrindamas D. van Jaarsveldt minčiai, jog žengiant į PAR rinką pravartu naudotis platintojų bei importo agentų paslaugomis, Nigel Sunley taip pat patarė kreiptis į PAR maisto produktų bei gėrimų ženklinimo taisykles bei reikalavimus išmanančius ekspertus.
Seminare taip pat dalyvavęs įmonių grupės „Shoprite“ pirkimų vadybininkas Bruce Bonthuys, kuriam seminaro klausytojai negailėjo klausimų, dalinosi patirtimi ir įžvalgomis tiesiai iš vieno didžiausių prekybos tinklų užkulisių. B. Bonthuys teigimu, nors prekių ženklinimo reikalavimai PAR yra gana griežti, pats patekimo į rinką procesas gali užtrukti pakankamai trumpai – nuo 8 iki 12 savaičių.