Pasaulio rinkų naujienų apžvalga: balandis

Dalinamės aktualiausiomis balandžio mėnesio naujienomis, naudingomis Lietuvos maisto produktų ir gėrimų eksportuotojams.

 

KINIJA 

Afrikinis kiaulių maras vis dar laikomas „pagrindiniu rizikos veiksniu“ Kinijos kiaulienos produkcijai. Nesenai Kinijos vyriausybė sustiprino Kinijos ir kaimynių šalių, paveiktų atsinaujinusio viruso, kontrolę. Afrikinių kiaulių maro atsinaujinimas gali kelti grėsmę siekui atkurti nacionalinę kiaulių bandą, o tai gali turėti įtakos pakankamam Kinijos gyventojų aprūpinimui maistu. Siekdama griežčiau kovoti su netikromis vakcinomis nuo Afrikinio kiaulių maro, Kinija taip pat paskelbė naują importo draudimą (Food Export Association of the Midwest USA informacija). 

HONKONGAS 

Jei prieš pandemiją Honkongo vartotojai vis dar noriai apsipirkdavo fizinėse parduotuvėse, o apsipirkimas internetu nebuvo labai populiarus dėl prastai išvystytos miesto infrastruktūros, tai pandemijos metu įsigaliojus socialinėms apribojimo priemonėms, dauguma žmonių perėjo prie internetinės prekybos. Didžiausia Honkongo elektroninės prekybos platforma „HKTVmall“ 2020 m. gruodžio mėn. fiksavo 73 mln. JAV dolerių pardavimus, t. y. 16,5% daugiau nei praėjusį mėnesį ir 110% daugiau nei prieš metus. 

Tą patį mėnesį vidutinis dienos užsakymų kiekis pasiekė 3 mln. ir per metus padidėjo net 94,1%. Drastiški pokyčiai rodo sparčią e-komercijos plėtrą Honkonge. (Food Export Association of the Midwest USA informacija

JAPONIJA 

Nors maisto paslaugų sektoriaus paklausa lėtai didėja, ji vis dar išlieka mažesnė nei prieš metus. Japonijos maisto tiekimo asociacijos duomenimis, 2021 m. vasario mėn. Japonijos restoranų sektoriaus pardavimai, palyginti su ankstesniais metais, sumažėjo 22,3%. Ypač nukentėjo alkoholio tiekimo įstaigų pardavimai – vasario mėn., palyginti su praėjusiais metais, jie sumažėjo 70 proc. Taip pat pranešta, jog prekybos centrų pardavimai sumažėjo 11%, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Importuotojai praneša ir apie 1-3 mėnesių vėlavimus. Dažniausi siuntimo vėlavimai pastebimi iš JAV, tačiau tai taip pat paveikė Europos Sąjungą bei Okeaniją. (Food Export Association of the Midwest USA informacija

Daugiau Japonijos maisto ir gėrimų sektoriaus naujienų skaitykite čia. 

PIETŲ KORĖJA 

Korėjos sveiko ir funkcinio maisto rinka sparčiai plečiasi ir, prognozuojama, vos per penkerius metus išaugs dvigubai. Pramonės ekspertai staigų rinkos augimą sieja su sparčiai augančia populiacija ir COVID-19 pandemija. Taip pat viena iš augimo priežasčių – įvairių naujų produktų, tokių kaip probiotikai, omega 3, margainio ir kt., atėjimas į maisto produktų rinką. Daugiau nei 70 proc. į Pietų Korėją importuojamų sveiko ir funkcinio maisto produktų importas 2020 m. padidėjo 16,1 proc. (Food Export Association of the Midwest USA informacija). 

JAV 

Neseniai atliktos apklausos rodo, kad 2021 metais tarp 25 ir 40 metų amžiaus JAV gyventojų  mėgstamiausi maisto ir gėrimų prekių ženklai 2021 m. iš visų išskiriant patogumą, kokybę ir įperkamumą yra šie: 

Amazon (#3), Walmart (#4), Target (#6), Kroger (#29), Aldi (#43), Costco (#56), Trader Joe’s (#60), Great Value (#69), Dollar Tree (#73), Whole Foods (#77). Pastebimos aiškios tendencijos, kad auga ir privataus ženklo prekių asortimentas. Apklausos rezultatai  

Alkoholinių gėrimų rinka auga: pvz., šampano augo 103 proc., o paklausa gėrimams su kanapėmis, planuojama, 2025 m. pasiek 2,8 mlrd. USD. Kai kurių alkoholinių gėrimų rinkos tendencijos JAV

JAV maisto ir vaistų administracija (FDA) praneša apie būsimus auditus atskirų šalių įmonėse, eksportuojančiose maisto ir gėrimų produkciją į JAV (LR ambasados JAV informacija). 

JUNGTINĖ KARALYSTĖ 

Prekių pristatymo į namus paslaugų tiekėjai buvo vieni iš nedaugelio, pasinaudojusių dėl COVID-19 atsiradusiomis galimybėmis. „Kantar Worldpanel“ duomenimis, pardavimai internetu 2021 m. vasario mėn. augo rekordiškai – net 15,4%. Vis dėlto, 2021 m. kovo mėn. maisto prekių pristatymo į namus augimas sulėtėjo, o tai reiškia, kad pirkėjai pamažu grįžta į fizines parduotuves. Nors pardavimai internetu buvo 89% didesni nei praėjusiais metais, tačiau nuo 2021 m. vasario jie sumažėjo visu procentiniu punktu. Išlaidos maisto produktams ir toliau išlieka gerokai didesnės nei prieš pandemiją – vidutinis namų ūkis maisto prekėms, palyginti su tuo laikotarpiu prieš dvejus metus, išleido papildomus 134 svarus (Food Export Association of the Midwest USA informacija). 

Europos Parlamentas galutinai patvirtino ES ir JK prekybos ir bendradarbiavimo susitarimą. Plačiau apie tai skaitykite čia. (LR ambasados Jungtinėje Karalystėje informacija). 

JUNGTINIAI ARABŲ EMYRATAI 

JAE, kurių didžioji dalis yra dykuma, siekia per dešimtmetį patrigubinti vietoje pagaminamų maisto produktų dalį. Maisto kainų augimas visame pasaulyje ir tiekimo grandinių sutrikimas, kurį sukėlė koronaviruso pandemija, paskatino naftos turtingus JAE paspartinti schemas, skirtas auginti daugiau pasėlių ir gyvulių. Šalis, šiuo metu importuoja apie 90% savo poreikių. Šis siekis pareikalaus didelių investicijų, atsižvelgiant į tai, kad JAE gyventojų skaičius šiuo metu – apie 10 milijonų. Daugiau apie tai skaitykite čia. 

JAE, įgyvendindama nacionalinę maisto saugumo strategiją, numato didesnes investicijas į aukštąsias žemės ūkio technologijas. Pabrėžiama, kad artimiausioje ateityje šios technologijos turės kritinę reikšmę, bandant įveikti pagrindinius su aprūpinimu maistu susijusius iššūkius. Apie tai daugiau skaitykite čia.  

JAE prioritetu išlieka siekis didinti aprūpinimą maistu šalyje ir iki 2051 m. užimti pirmąją vietą pasaulio maisto saugos indekse. Apie tai buvo nemažai kalbėta š. m. balandžio 12 d. vykusiame nuotoliniame seminaro „Agritech – maisto saugumo didinimas JAE“, kurį organizavo viena didžiausių krovinių pristatymo operatorių pasaulyje „DP World“ ir Jebel Ali laisvosios ekonominės zonos valdymo bendrove kartu su savaitraščiu „Middle East Economic Digest“. Daugiau apie tai skaitykite čia. (LR ambasados Jungtiniuose Arabų Emyratuose informacija).